SOUTH KOREA TRIP - Part 1 (Busan - Seoul - Seoraksan National Park)

Jika sebut Korea sudah pasti kita akan teruja apatah lagi apabila dapat melancong ke negera tersebut dengan cara tersendiri. Kali ini bro nak kongsikan pengalaman Backpacker ke negara K-POP ini selama 9D8N sewaktu musim salju dengan menggunakan pengangkutan awam disana.

Tanggal 1 Mac 2015 hari pertama tiba di Busan @ Pusan lebih kurang jam 4.30 p.m. waktu tempatan dengan menggunakan flight AirAsia D7512. Seperti biasa perkara pertama sekali mesti pastikan destinasi yang ditujui dan beli kad Cashbee7 dan reload credit KRW100,000 di 7-Eleven untuk kegunaan pengangkutan awam seperti Korea Subway, bas dan juga teksi.

Bro dan rakan-rakan tiba disini telah pun menghampiri waktu malam. Dalam tentatif program apabila tiba Busan akan terus bergerak ke Seoraksan, namum begitu destinasi transit adalah bandar Seoul. Cara begini kami dapat menjimatkan waktu perjalanan dan kos penginapan. Pengangkutan yang digunakan adalah keretapi Mugunghwa-Ho dari Busan → Seoul.

Setelah tiba di Seoul lebih kurang 4 jam perjalanan, bro dan rakan-rakan bergerak dalam meropolitan menggunakan Korea Subway dan juga android apps Korea Subway Navigation: KakaoMetro sebagai train map untuk ke destinasi berikutnya. Adalah menjadi kewajipan setiap Backpackers mengunakan kad Cashbee7(TouchNGo) dan juga apps tersebut untuk mendapatkan maklumat jadual perjalanan dan juga pertukaran stesyen dan juga train. Perlu diingatkan bahawa penggunaan mesin-mesin self-reload kad cashbee7 atau pembelian tiket adalah dalam bahasa Korea sahaja. Justeru itu, bro sarankan anda guna khidmat kaunter atau apps kerana agak sukar mencari orang Korea berbahasa Inggeris kecuali volunteer.

Seperti biasa di akhir cerita bro akan maklumkan berapa jumlah bintang dan budget keseluruhan untuk setiap trip. Sila ikuti sehingga akhir part....

Peringatan!!!
**Apabila menaiki pengangkutan awam sila patuhi arahan. Jangan sesekali duduk di tempat khas yang telah disediakan untuk warga emas, wanita hamil, kanak-kanak dan juga Orang Kelainan Upaya (OKU). 

**Jangan melintas jalan walaupun tiada kenderaan, pastikan anda mematuhi lampu isyarat pejalan kaki dan penggunaan zebra line.

KTX Train Seoul-Busan
Disini ada jual Cashbee7 card
Cash Bee boleh guna untuk semua ini

Cashbee7 card


Seterusnya bro dan rakan-rakan terus bergegas ke destinasi berikutnya iaitu Seoraksan National Park untuk menikmati salji. Ketika bulan Mac, musim salji telah berakhir dan hanya di sekitar kawasan ini masih terdapat salji yang masih turun tetapi tidaklah lebat kerana dah penghujung, tetapi jika bulan Januari, tempat ini adalah untuk acara SKY yang terkenal. Kami menggunakan perkhidmatan bas ekspress dan teksi. Masa perjalanan lebih kurang 2 jam dari bandar Seoul →Sokcho→Seoraksan. Bro memilih untuk bermalam di salah sebuah hotel disini dan suhu waktu malam adalah -5 degrees dengan bayaran KRW30,000/night. 


Train

gunalah Cashbee7 card dekat sini


Tiada bahasa inggeris...maaf ye


Reload Machine


Subway Terminal 

Bus to Sokcho


Minum ni ada di Malaysia tapi harga mahal
Mineral water 500ml KRW800 ...Petrol 1liter KRW1469...mana lagi mahal

Seoul Metro Subway Map...Boleh download app ni dah kasi link kat atas daaaa...



Seoraksan National Park Monument


Winter Event Places

Cable Car Terminal Seoraksan

Seoraksan National Park -Cable car
Seoraksan Mountain


Seoraksan National Park 


Sokcho Bus Station

Dalam bas tiada conteng

Public Phone

Salji di sekitar rumah boleh buat ABC....
Selamat mencuba dan berjimat ketika melancong ke Seoul, Korea. Rakan-rakan yang pertama kali hendak ke Korea secara sendiri boleh cuba gunakan kad panduan Naracards. Maklumat lanjut, layari Naracards.com




Next
Previous
Click here for Comments

0 comments: